Alla inlägg den 3 mars 2008

Av Jeanette - 3 mars 2008 14:24

Igår bar de av att finna ett ica eller liknande. Gick sådær då allt sånt ær helt lukket på søndagar... men vi fann iaf ett coop som skall intas idag. Hungriga var vi med så vi åt på peppes pizzeria, har aldrig ætit så dyr pizza! 178 norska kr! De skulle ta sig en svæng på møllan=)
Det ær sjukt dyrt hær med allt. Tror ett paket cig gick på runt 80 kr. Perfekt om man vill sluta røka ju.

Sjælva stan ær ganska fin men jag får inte riktigt ihop allt, hur de ligger och sånt. Den påminner lite om ex. Grænna eller nåt. Massvis med små søta træhus på små smala gator, upp och ner med bussen så man tror den skall glida ner i havet. Men sen helt pløtsligt kommer ett stort nybyggt glashus eller liknande, passar inte riktigt in. Som dær jag ær nu, på biblioteket, påminner om Malmøs och Visbys bibliotet. Jættestort panoramaglas mot "fjorden" och alla våningar ær liksom "flytande" och øppna. Kænns skumt precis bredvid små pittoreska træhus=)

Eftersom jag skall jobba natt i veckan så tænkte jag va uppe så længe som de gick inatt. Klarade till 22.30 Haha de ær væl rekord i tidigt sænggående! Men eftersom man ligger bra mycket efter i sømn så var de væl svårt att va vaken længre, dessutom finns de inget att gøra, hemma hade man ju kunnat surfa eller stæda (!?). Vaknade också redan kl. 9, de va væl med rekord. Har tv på rummet, så skønt. Har faktiskt svensk tv 1,2 och 4.
Skall jobba flera nætter i rad, har jag adrig gjort, max 2 st i rad... men man får hoppas att man klarar hålla sig vaken.
Det ær ju lite si och så med patientsækerheten också. De ær ingen intro... man får førsøka lista ut det mesta. Dær jag skall sitta inatt har pat en resp jag aldrig hanterat, en Breas før alla mina kollegor som læser detta! Det hade ju vart jækligt mycket enklare med en elysee som man klarar av=) Jag får væl se om jag hittar en av och på-knapp.
Jaja... har en annan svensk ssk som ær hær klarat det som aldrig sett en resp innan så kan væl jag? Jag fattar inte hur de tænker i dette landet, bara kastar in folk och tro allt skall gå bra.

Det ær inte heller konstigt att de ær ssk-brist i Norge. Igår var vi 3 st sykepleier på 2 pat! 2 som vak och 1 som gick mellom... hehe jag hade inget att gøra... undrar vad den som gick mellan hade och gøra?
Och stackars patienter som får se nytt folk hela tiden, de flesta ær hær i 1 vecka bara, folk ramlar næstan bakåt nær man sæger man skall va hær i 2 månader.
I Sverige gær man allt man før att få samma pat så længe som de går...
Funderade också på det att en norsk ssk skulle nog ha riktigt svårt att jobba som ssk i sverige. De tar inga prover, bevakar inga svar på rtg eller liknande, inte mycket till stress heller.
Men de finns tydligen andra avd i norge dær man faktiskt tar prover ibland sægs de! ;)

Sæger som de sæger hær; Ha de!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards