Alla inlägg under februari 2008

Av Jeanette - 28 februari 2008 11:03

Så har man fixat ännu mera.

Senaste var bredbandet. Det funkade naturligtvis inte... så jag ringde tele 2 igen. Jag börjar bli stammis där. Alla på kontoret vet vem Jeanette är...

Men så var de nån tjej där som klickade på en knapp så funkade det, tekniken är otrolig. Så nu surfar man trådlöst.


Har inte packat än... Skall tvätta imorgon så försöker skjuta upp det. Har inte ens gjort en lista... hjälp, jag som annars gör massor av listor.


Idag är sista dagen på jobbet innan "sommaren". Fler som slutar nu i dagarna med, undrar om de kommer sakna oss=) Ni som följer bloggen vet ju att det är nolltolerans på kakor nu så jag tänker inte bjuda på nåt idag. De får klara sig med min trevliga närvaro!


Dagens sanning: Mobilt bredband är en befrielse=)

Av Jeanette - 25 februari 2008 23:00

Ojoj... Kalas i helgen

Hade lite avskedsfest i helgen. Lyckades ha närvaro på 2 nattklubbar. Ganska bra men här i Malmö är de ju inga problem när de stänger kl. 05. Man borde ha nån kväll när man kör dem roligaste... en timme på varje ställe?

Bilden visar mig och Johanna på Etage.


Idag har de vart strålande sol och så skönt, ett varv i parken med Johanna S gjorde gott. Sen gjorde vi vad alla sanna 80-talister gör; tog en fika på ett par timmar.


Fått flygbiljetterna till Tromsö nu. Det bär av tidigt på lördag morgon. Vad skall man packa med sig eg??? Har lånat en väska så jag kan få med mig nåt iaf. Ni som känner mig vet att jag brukar ha mest med mig oavsett längd på resan. Men nu får man ju ha med sig halva garderoben, fast de går ju att handla nytt där med?! Tex väskor och skor ;)

Ett av problemen är ju då skidkläder, de verkar finnas ett alpincenter där i närheten... måste ju ta med skidkläderna då? Har man de inte så ångrar man ju sig.


Standarden där vi skall bo verkar va lite vandrarhemstil, gemensamt kök och tvättstuga. Trevligt, då lär man säkert känna nytt folk!

Annars utom jobbet hoppas jag på båttur, norrsken, skidåkning och trevliga norrmän!


Dagens sanning: Jissus va ja är nervös

Av Jeanette - 22 februari 2008 21:34

Det är strom i Skåneland... Helt sjukt.

Jag är inte ett litet löv direkt men tom jag klarade inte att hålla mig på benen. Jag höll faktiskt på att blåsa omkull! Det var tur att de fanns en skylr precis bakom mig som jag kunde stödja på.

Men inget binder folk så tätt samman och får en sån gemenskap som vid olika väder. Damer som hjälpte herrar att komma över gatan, folk fångade hattar och cykelkorgar som flög runt. Trevligt med lite medmänsklighet. Tom tanten i kassan på systemet som brukar se så sur ut var lite pratsam om den hemska blåsten.

Ok nu låter det ju som om jag är på systemet jätteofta! Men de gånger jag är på systemet så är det vid blåshålet Kronprinsen, och dendär damen är alltid sur och jobbar jämt. Och jag har ju en förmåga att känna igen ansikten... det jobbar en gotlänning där också


Dagens sanning; Svenskar + väder= sociala varelser

Av Jeanette - 21 februari 2008 22:20

Så var det nästan bestämt!

Vi skall jobba i Tromsö... lite lagom norrut. Känns jätteskönt att det är fixat. Det vi väntar på nu är bekräftelse från sjukhuset och min norska legitimation, men vår kontaktperson skulle dra lite i sina kontakter så min leg skulle vara klar snart.

Puhh känns som en liten lättnad.

Nu är det lönen kvar som inte är nåt bestämt ännu... men de kommer väl?=)

Angående Tromsö verkar det ganska mysigt. Finns universitet, bla fiskeuniversitet (!!!???) Ca 64 000 invånare. Och ett visst nattliv... mycket bra om man nu har tid med det. Det är ett universitetssjukhus så de är väl vana med lite bortkomna människor får man hoppas.

Men min stora dröm om valsafari verkar de inte bli mycket av, det är inte säson nu... trist. Men har man tur så kanske man ramla över någon norrbagge med båt som man kan förföra?


Tjing på er!


Dagens sanning; en mycket lättad Jeanette=)

Av Jeanette - 20 februari 2008 15:07

Har varit ledig idag så tänkte spendera dagen med lite praktiska göromål som disk och sortera tvätt. Samt att ringa till lite kundservice på olika företag för att frysa kabeltv och liknande saker.


Fall 1: Ringde till kabeltvfolket... inget svar efter 15 min, sen nåt klickande när man hör folk i bakgrunden sen klick... BORTA.... jaha... hittade någon slags mailadress så de fick smaka på lite arg Hellström/Gustavsson-anda, man har ju ärvt en del där...


Fall 2: Ringde Tele2 för att få autogiro till mobil, hemtele och bredband. Samt att fråga om bredbandet utomlands osv. Helt olika svar från helt olika personer??? Har de inte någon slags utbildning. Person 1 sa att de skulle va billigt att sufra i Norge och den andra sa att det va svindyrt...? Blev så förvånad så jag fick avsluta allt och lugna ner mig och skall ringa tillbaka och se om det är någon mer kompetent människa nästa gång.


Fall 3: Vårdförbundet. Man får reducerad avgift om man jobbar utomlands. Ca 1 sekunds väntetid och en väldigt trevlig människa som fixade till det väldigt väl. Tack!


Fall 4 (det värsta!): Felaktig räkning från Fujicolor. Inga problem, de kan man ju fixa eftersom jag har ju rätten på min sida. No hard feelings. Dessutom var produkten levererad veckor för sent. Jag började med att skicka mail för nån vecka sen, inga svar. Skickade igen, inga svar. Ringde. Lååååång väntetid, "de är många som ringer nu, men vi tar ditt samtal så fort vi kan". Jo eller bullshit, ni FIKAR!

Efter ett bra tag klickar det till och jag hör människor, äntligen tänker jag. Till min förvåning svarar ingen i telefon men jag hör flera stycken väldigt tydligt. De pratar med varandra... de snackar om lägenheter de skall köpa och om deras kollegor!!! Jag är helt säker på att de är inne på hemnet för de pratar om utsikt, planlösning och blommor på bilderna! Va i h*e?!

Hur pinsamt är de för fujicolor? De va inte så jag trodde mina öron! Efter ett bra tag la jag på för ingen kom ju att svara i telefonen. Men jag fick lära mig att en kvinna på den arbetsplatsen köpt en stor lgh med inglasad balkong och utiskt över en sjö. För en ansenlig summa pengar... Jahaja... intressant.


Service är väldigt svårt att få tag på. Tänkte på en sak min kloka mamma sa. Hon hade ringt ett ställe och fått trevligt bemötande och god service. Mamma skulle maila denhär människan lite senare med info och skrev då "tack för trevligt bemötande". Så sa hennes arbetskamrat; "tänk att man skall behöva tacka för de". Sant va? 


Någon som har någon liknande upplevelse?


Dagens sanning: Service är ett utdöende beteende.

Av Jeanette - 19 februari 2008 15:23

Jag älskar jobbet.. ofta. Om man inte pratar lön och politik i vården.

Men mina arbetskamrater. Så mycket snack om ålder men på ett ganska roligt sätt...

I måndags var vi en 63-åring, en 48-åring, en 33-åring och jag... Man har sällan så roligt på jobbet som med dessa människorna! Tack för de kära kollegor!

Man har liksom så mycket utbyte av varandra. Yngre lär äldre och äldre lär givetvis yngre.


Dagens sanning; Blandat ÄR gott (ehhh?)

Av Jeanette - 18 februari 2008 18:46

Så har det gått en vecka med "diet", det har gått bra.

Jag tror att jag har kommit över den första fasen, dvs abstinensfasen. Har kommit på att man måste hålla sig lite sysselsatt, kanske som en rökare som skall sluta röka. MAMMA; sluta nu röka för fn.

Hade det lite jobbigt i fredags men de dög med lite vatten och några madel. Men sen hade jag ett litet återfall på fest i lördags, tog ett par bitar chips. Men bara lite! Men så knaprade jag på morötter resten av kvällen. Det var gött de.


1 timmes powerwalk i regn och snö i lördag. Jag hatar regn.  


Har slagit lite rekord i fika också. I söndags åt vi (Johanna S, Susanne och Emelie) och åt middag på Gustav Adolf, sen blev de kaffe på samma ställe. Sammanlagda tiden på 5 timmar bara sprang iväg. Jag tycker det är bra jobbat av oss. Hörde en battle på radion; 70-talist vs. 80-talist. Och bla avhandlades det ju att 80-talisterna är den fikande generationen. Och det visade vi ju i helgen, iofs är ju Susanne en 70-talist. Men de går ju det med, vi har adopterat henne. Nu skall vi lära henne allt vi kan. Jooodå Susanne, du skall lära dig facebook!


Dagens sanning; Jag är i form, rund är en form.

Av Jeanette - 16 februari 2008 13:17

Så hade man en härlig ledig lördagmorgon för sig själv... med att sova ut och må gott... TRODDE JAG! Kl. 09:45 vaknar jag av att huvudet studsar mot väggen i takt med, håll i dig, arabisk techno?! Vem i h*e spelar techno på en lördagsmorgon??? De är inte första gången heller vill jag påminna mig... hänt en annan lördag med. Sen avbryts allt av fjortisskratt och nån som försöker sig på att spela gitarr (?).

Ni som vart med ett tag känner ju till att mina tidigare grannar inte heller var av den lugna sorten... nykära till en början... ja, och vad det innebär, sen bråkade de så jag trodde de skulle döda varandra. Man hörde allt och vad de sa. Suck... jag tror huset, eller iaf den lägenhten är vigd åt knasbollar?


Jag är ju i alla fall ingen knasboll. Jag vårdar mina grannar. I veckan när jag hade tvättstugan la jag märke till att en dam på 2:a våningen glömt sina nycklar i dörren, ojoj tänkte jag här får man ju göra en insats! Jag ringde på och hon var hemma och blev jätteglad! Hon hade letat så och var så olycklig, som tack fick jag klappa hennes svart fina katt=)

Och en annan sällskapssjuk dam träffade jag i tvättstugan som började prata som bara den (varför gör dem alltid det med mig och mamma?) Ja iaf hon var så ensam sen hennes man lämnat henne men i detta huset trivdes hon så bra för jag och den andra ungdomen (ja den med technon) lät och hördes... Uj tänkte jag... skall hon vräka oss? Nej hon menade på att det var så härligt att se att det fanns liv i huset för det var annars så tyst. Jag sa att non fick ringa på om jag spelade för mycket musik, hon svarade att hon ville att jag skulle gärna låta lite mer! Och att det var trevligt att jag kom och gick i trappan på lite olika tider, det tydde på liv! Haha fler sådana grannar!


Och när jag är inne på grannar... när jag va nyinflyttad här så hände nåt märkligt en kväll... Jag satt vid datorn och kl. var säkert halv 12 på natten. Då brakar de till i trapphuset och på min dörr. Jag blir ju såklart livrädd då huset annars är ganska tyst. Jag tittar ut genom titthålet och ser en liten, liten tant som smyger runt utanför dörren och rör runt med händerna på dörren. Dörren mittemot min är öppen... Så håller hon på ett par gånger och smyger runt. Det händer några kvällar och eftermiddagar. Faktiskt ganska läskigt ljud. Till slut en kväll så väntar jag in tanten (som är dement, de ser man liksom). Ja och när tanten kommer och bankar, så BANKAR jag tillbaka! Haha! Ångrade mig lite sen för hon blev skiträdd! Men tyst blev det. Sen hamnde hon på hem. Och nu renoverar dem den lgh...


Mulet och -2 idag =(


Dagens sanning; Vårda dina grannar, man vet aldrig vad folk kan ta sig till...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards